تاثير داروي فيناسترايد جهت رويش مو و عواقب و مضرات آن


تاثير داروي فيناسترايد جهت رويش مو و عواقب و مضرات آن
 

فيناسترايد (Finasteride) هم در اصل دارويي است كه براي جلوگيري از رشد خوش‌خيم غدة‌ پروستات در مردان مصرف مي‌شود. حدود سه سال است كه اين دارو براي جلوگيري از ريزش مو نيز براي مردان تجويز مي‌شود. البته من تأثير اين دارو را بيشتر از ماينوكسيديل مي‌دانم، ولي براي اظهارنظر قطعي زمان بيشتري لازم است. فيناسترايد فقط براي مردان تجويز مي‌شود. عارضة بسيار مهم اين دارو كه بايد به آن توجه شود كاهش توان جنسي است. مدت مصرف اين دارو نيز مانند داروي قبلي دائمي است و با قطع آن، ريزش شديد مو بروز مي‌كند. بنابراين، قبل از مصرف دارو، فرد بايد به اين نكتة مهم توجه كند كه آيا قادر به مصرف مداوم و طولاني‌مدت آن خواهد بود؟ و آيا مي‌تواند عوارض ناشي از مصرف آن را بپذيرد؟


درباره فيناسترايد:
 

1- يك داروي جلوگيري كننده از ريزش مو كه تا حدي مورد توجه قرار گرفته است متخصص كاشت موي طبيعي اصفهان داروي finasteride هست كه در ايران هم هست.. هم نوع ايراني و هم نوع خارجي...اين دارو محبوبيت ماينوكسيديل رو نداره.. اما بهر حال توسط اداره نظارت بر غدا و داروي آمريكا تصويب شده

2- سوال: من ميخواستم قرص پروفشيا بگيرم و در داروخانه گفتند كه نوع ايراني ونوع هندي داره(كه نوع هندي زير نظر انگليس هست) آيا نوع ايراني آن براي ريزش مو ارثي موثره يا نوع خارجي آنرا بگيرم و آيا هيچ عوارض جانبي داره؟( ايراني 30عدد 1500تومان و هندي 30عدد 7500تومان)

    جواب: نوع ايراني و خارجي خيلي مهم نيست فقط بايد يك ميلي گرمي باشد و روزانه يك عدد مصرف شود. اثر اين دارو در طولاني مدت است پس بايد با حوصله دارو مصرف شود و زود در باره آن قضاوت نكنيد

3- در حال حاضر 2 دارو توسط اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا براي اين منظور تصويب شده

ريزش مو(اخبار وگزارشات)

ماينوكسيديل در همه افراد مصرف كننده موثر نيست و مصرف اون شرايطي داره كه بار ها گفته شده

داروي ديگر كه البته محبوبيت قبلي رو نداره...فيناسترايد هست كه خوب ديگه اونو نميشه براي خانمها استفاده كرد

http://www.emedicine.com/derm/topic21.htm

عوارضي كه براي داروي finasteride گفته شده: 

- كاهش ميل جنسي(كه با قطع دارو رفع ميشود)

- كاهش حجم مايع مني موقتي

- ناباروري موقتي

علت اصلي مصرف اين دارو براي كم كردن حجم پروستات در مرداني هست كه مشكل بزرگي پروستات دارند

 

اثر فيناسترايد چگونه است و تفاوت آن با مينوكسيديل چيست ؟ 

قرص فيناسترايد mg 1 با نام تجارتي propecia جهت درمان ريزش مو يك بار در روز مصرف مي شود اين دارو در فوريه سال 1998 معرفي شده است . از مطالعه 5 ساله 90% بيماران هيچ كاهشي را در تعداد مو نشان نداده اند . ميزان رويش مويي كه با اين دارو مي توان انتظار داشت متفاوت است و تراكم رويش مو كمتر از 15% بوده است .

در اصل داروي فيناسترايد ، جهت بزرگي غده پروستات با دوز mg 5 در روز مصرف مي شود فيناسترايد دارويي بي خطر بوده كه سالها مصرف شده است ، از عوارض اين دارو اختلالات جنسي بصورت كاهش ميل جنسي در حدود 5% از بيماران مصرف كننده گزارش شده است . و ثابت شده است كه اين دارو ريزش موي زنان موثر نبوده و نبايد براي زنان در سنين باروري تجويز شود . مرداني كه از اين دارو استفاده مي كنند ميتوانند بدون ترس از اختلالات و ناهنجاريهاي جنسي بچه دار شوند .

داروي جديدي بنام dutasteride اخيراَ مانند فيناسترايد تجويز مي شود . گزارش شده است كه اين دارو مؤثرتر از فيناسترايد است ولي عوارض آن نيز بيشتر است .

داروي فيناسترايد مهار كننده آنزيم 5-آلفا ردوكتاز نوع دوم است و به صورت قرص هاي 1 ميلي گرمي وجود دارد. اين دارو در جلوگيري از ادامه در جلوگيري از ادامه و افزايش تعداد مو تا حدي كه از نظر ظاهري محسوس باشد، موثر است. داروي فيناسترايد در مردان 18 تا 41 ساله با ريزش موي ملايم تا متوسط در نواحي فرق سر و پيشاني تاثير دارد ولي، الگوي ريزش مو در نواحي گيچ گاهي را بهبود نمي بخشد. رشد مو اغلب پس از 6 ماه مصرف مداوم اين دارو آغاز مي شود و اگر پس از 12 ماه مصرف، هيچ اثري مشاهده نشد احتمالا ادامه درمان موثر و مفيد نخواهد بود. اين دارو بايد به صورت مداوم و روزانه مصرف شود، در غير اين صورت موي رشد يافته مجددا مي ريزد. استفاده از اين دارو در خانم ها مجاز نيست زيرا، علاوه بر اين كه اثر آنها در خانم ها هنوز به اثبات نرسيده است، ممكن است اثرات سويي بر جنين نيز داشته باشد.كاشت مو در اصفهان

 

قرص پروپشيا ( فيناسترايد) به صورت قرص هاي 1 ميلي گرمي در بازار موجود است( روزانه 1 عدد). ارزيابي اثر درماني اين دارو نشان مي دهد كه مصرف آن به مدت 2 سال به مراتب اثر بهتري از مصرف روزانه براي مدت يك سال دارد.بنا براين ادامه درمان نتيجه را بهتر خواهد كرد.دارو عارضه مهمي نداشته و درصد بسيار اندكي از مردان مصرف كننده اين دارو ممكن است دچار كاهش ميل جنسي مختصري به صورت گذرا شوند كه به صورت خود بخود با ادامه درمان برطرف مي شود.علتي براي قطع درمان نيست و عارضه ديگري با مصرف دارو مشاهده نشده است.مصرف دارو در زنان با طاسي با فرم زنانه به دليل آثار احتمالي روي سيستم توليد مثل جنين پسردر حال تشكيل در رحم مادران هنوز تائيد نشده است. بنابراين خانم ها نبايد در حال حاضر از اين دارو استفاده كنند.توصيه شده است كه خانم هاي باردار حتي به قرص بدون پوشش هم دست نزنند. پس قرص پروپشيا را با 1 ميلي گرم در روز مي توانيد يك درمان خوراكي واقعي براي ريزش موي مردانه در آقايان به شمار بياوريد ولي نبايد گمان كنيد كه درمان معجزه آسائي است حدود 65 تا 70% به درمان پاسخ داده و 20 تا 30% به اين درمان پاسخ نداده اند.

       
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.