آرشیو دی ماه 1398

اطلاعات صنعتي

۷۵ بازديد
 
آجر كاري اصفهان
]

هنر چيدن آجر نما را در بناها به منظور عرضهٔ نماهاي تزئيني متناسب با شكل و هيئت كلي بنا را آجر كاري مي‌نامند. معماران ايراني كوشيده‌اند تا با كاربرد گسترده آجر نما در گونه‌هاي مختلف تزئيني حالت ارگانيك اين ماده را در ارتباط با شكل بنا حفظ كنند. معماران ايراني (با توجه به آثار به جاي مانده) از سدهٔ چهارم هجري به بعد در زمينهٔ آجر كاري، شيوه‌هاي گوناگوني را آزموده‌اند.

زنجاب كردن

هنگامي كه آجر از كوره بيرون مي‌آيد؛ خشك است؛ و آب ملات را مي‌كشد و ملات را دچار مشكل مي‌كند، به همين دليل آجر را به مدت نيم ساعت داخل بشكه‌هاي آب مي‌اندازند تا سيراب شود و به ملات آسيب نرساند، كه به اين عمل زنجاب كردن، مي‌گويند؛ بنابراين زنجاب كردن را نبايد با آبساب كردن اشتباه گرفت)

شيوه آجر كاري اصفهان

قواره بري

شيوه‌اي است كه به طور معمول در چوب مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ ولي در كار تزئينات آجري در سطح‌هاي بسيار محدود نيز با آن برخورد داريم. قواره بري در واقع يكي از شيوه‌هاي آجر تراش است كه در آن به جاي نقش شكسته، نقش گردان يا قطعه‌هاي منحني به كار برده مي‌شود. مورد استفادهٔ آن به طور عمده در قاب‌هاي تزئيني نماي بنا است كه پيش از عهد قاجار بيشتر به صورت پولكي و سينه كبكي بوده و يك طرح پيوسته و يكنواختي را عرضه مي‌كند.

رواج قواره بري با طرح و نقش‌هاي مختلف مربوط به دوران قاجار است كه تا اويل دوران پهلوي هم ادامه داشته است؛ و هنوز نمونه‌هاي جالب آن را در شيراز مي‌توان ديد.

رگ چيني

به آجر كاري با تركيب آجرهاي يك رنگ و ايجاد طرح و نقش‌هاي مختلف در سطحي صاف، رگ چيني مي‌گويند. طرح‌هاي متنوع، به چگونگي قرار گرفتن آجر در نما بستگي دارند.

راسته: آجري كه از پهلو و درازا در نما كار شده است.

كَله: آجري كه سر يا عرض آن به صورت افقي يا عمودي در نما كار شده است.

قد نما: آجري كه از پهلو و درازا به طور عمودي در نما كار شده است.

خواب نما: به صورت افقي در كف كار شود و تمامي سطح آن ديده شود.

لاريز: آجري كه رج آجرها حالت پله‌اي را نشان دهد.

لابند مرتب: آجري كه يك در ميان، كله و راسته كار شود.

نيما نيم: معمولي‌ترين شيوه آجر كاري است. تمامي رديف آجر راسته به كار مي‌رود؛ به گونه‌اي كه بند كشي‌هاي رگ عمودي بالا درست در وسط آجرهاي رگ پايين قرار مي‌گيرند. طرح‌هاي متنوع و مشهور ديگر: كله راسته –خفته راسته- بافت حصيري- جناغي- شطرنجي – (نوين نما ارائه دهنده انواع آجر نما،آجر سفال،آجر لعابدار)

شيوه آجر كاري نوين

گل اندازي

در موقع رگ چين كردن؛ آن را چنان مي‌چينند كه از تركيب آن‌ها گلهاي مختلف هفت رگي و پنج رگي و… بدست آيد. نمونه‌هاي خوب اين شيوه را در اِزاره‌هاي خانه‌هاي يزد شاهد هستيم. مشهورترين گل اندازي به نام «شش بند شيرازي» معروف است كه با چيدن پنج رگ آجر «كه شش بند دارد» نقشي زيبا در مايه‌هاي هندسي به وجود مي‌آورند. اين گونه طرح‌ها گاه «هم رو» يا صاف چيده مي‌شوند يا «هشت و گير» يا برجسته و فرورفته هستند.

نمونه‌هاي خوب آن را در مسجد جامع يزد شاهد هستيم. گاهي آجر نما لعابي و كاشي پيش بر با هم مخلوط مي‌شدند و گل انداز كاشي در متن نما آجري چون نگين مي‌درخشيد. بهترين نمونهٔ گل انداز در برج اخنجان خراسان و برج رادكان خراسان مي‌بينيم.

گره سازي

يكي از شيوه‌هاي بسيار ظريف و پركار آجركاري است؛ كه به كمك قطعه‌هاي مختلف آجرهاي بريده و تيشه داري شده در اندازه‌هاي گوناگون انجام مي‌شود. طرح‌هاي گره در مايهٔ نقش‌هاي هندسي ساده چون مثلث لوزي مربع مستطيل و ذوزنقه و تركيب آن‌ها با يكديگر و ايجاد چند ضلعي‌ها ستاره شكل‌ها و غيره است. نمونه‌هاي خوب آن را در دوران سامانيان و آل بويه مي‌بينيم.( آجر سفال در اصفهان )

در بناهايي همچون مسجد گوهرشاد، بناي گور امير در سمرقند و نيز در مسجد جامع ورامين از دورهٔ ايلخاني شاهد اين نمونه از آجر كاري هستيم. گاهي گل انداز و گره سازي با هم تركيب شده و طرح زيبايي بوجود مي‌آورد. آرامگاه اميراسماعيل ساماني (مربوط به قرن سوم هجري كه معماري آن ادامهٔ معماري پيش از اسلام ايران است) نمونه‌اي از اين شيوه است.( آجر نما در اصفهان )

آجركاري تزئيني (مهري)

كار تزيين نماي بنا با آجر نقش دار برجسته مهري، از دوران ايلخاني سابقه دارد. در اين شيوه آجرهاي مربع و مستطيل لوزي چليپا و ديگر گونه‌ها با نقش‌هاي مختلف برجسته، همراه با قطعه‌هايي چون لچكي، قوسها، حاشيه‌ها، رخ بامها و زير خورشيدي‌ها روي جرزها ميان دو طبقهٔ بنا كه داراي آجرهاي مهري هستند؛ جلوه‌اي دلپسند را ايجاد مي‌كنند. اين شيوه در دوران قاجار در برخي شهرها چون يزد، كاشان، شيراز و تهران رواج فراوان يافت.

در آثار يزد، اين آجرها در چهار گروه قرار مي‌گيرند:

كار برد تك آجر با نقش كامل در وسط آجدارهاي ساده.

مجموعهٔ چهار آجر در كنار هم كه يك نقش كامل را بوجود مي‌آورند.

حاشيه‌اي از آجرهاي پي درپي نقش دار.

قاب‌سازي‌هاي بزرگ بر روي بدنه‌هاي وسيع به كمك آجرهاي نقش دار كه هريك، بخشي از طرح بزرگ را تكميل مي‌كنند.

آجر كاري رنگي يا گره سازي رنگي

در اين شيوه با آجرهايي با رنگ‌هاي مختلف و به شيوه مسطح، طرح‌هاي گوناگون ايجاد مي‌كنند. كاربرد آجرهاي رنگي در نماي بنا، به دورهٔ ايلخانيان برمي‌گردد. طوماري از اين شيوهٔ آجر كاري مربوط به حدود ۱۲۰ سال پيش در دست است كه در آن طرح‌هاي فراواني در مايهٔ نقش‌هاي هندسي و خط بنايي عرضه شده است.

آجر كاري نوين نما

خوون چيني

اين شيوه گونهٔ خاصي از آجر كاري در مايهٔ خفته فرورفته و گره چيني ست كه در شوشتر و دزفول رواج فراوان داشته است. به ياري اين شيوه امكان بهره جستن از گودي‌هاي سا يه دار و در نتيجه كاستن از ميزان حرارت به داخل بنا فراهم شده است. اساس عمدهٔ نقش‌هاي خوون چيني بر نگارهٔ چليپا استوار بوده كه در تركيبهاي مختلف از شكل گرفتن پره‌هاي گل‌برگ گونه چليپا حول يك مركز حاصل شده است. اغلب مركز يك نقش كه چشم گيرترين قسمت نقش را تشكيل مي‌دهد؛ با كلمه‌هايي چون الله –محمد و علي درمايهٔ خط بنايي زينت يافته است.

فخرومدين

در اين كار آجرها به صورت مشبك چيده مي‌شود.

هشت و گير

در اين شيوه، آجر چيني از حالت صاف و مسطح خارج گرديده و به صورت برجسته و فرورفته طرح‌هايي بوجود مي‌آورد كه با ايجاد سايه روشن جلوهٔ خاصي به بنا مي‌بخشد. (كلمهٔ هشت به معني بسيار برجسته و گير به معني فرورفته است) معروف‌ترين نوع آن هشت و گير شيرازي است كه فرورفتگي و برجستگي در هر شش بند و پنج رگ تكميل و مجدداً تكرار مي‌شود. اين آجر چيني به شش بند شيرازي نيز معروف است.

آبشاري

اين طرح در گچبري نيز وجود دارد. در آجر چيني زوايا قائمه‌اند ولي در گچبري ممكن است زوايا به صورت منحني در آيند.

باد بزني

در اين روش، نما را به مربعاتي تقسيم كرده و در هر مربع يك آجر به صورت افقي و آجر ديگر به صورت عمودي چيده مي‌شود.

معقلي (مخلوط كاشي و آجر)

نوعي آجركاري است كه در آن مخلوط آجر و كاشي به كار رفته است؛ كه نمونهٔ آن در مقبرهٔ خواجه اتابك در كرمان به چشم مي‌خورد. اما شايد زيباترين و شاخص‌ترين كار آجر و كاشي اثر نفيسي است كه در سنگان خراسان در راه جام به زوزن ديده مي‌شود.

برج خرقان

برج‌هاي خرقان دو برج هشت گوش به شكل مقبره‌اي هستند كه در غرب ايران قرار دارند. اين دو برج به فاصلهٔ سي متر از هم قرار گرفته‌اند و از بناهاي دورهٔ سلجوقي هستند. در هر گوشه از گوشه‌هاي هشت ضلعي، نقوش خاصي از آجر كاري وجود دارند كه با ملات‌هاي مختلف تزئين شده‌اند.

برج اول توسط معمار محمد بن مكي آل زنجاني به سال ۴۶۰ ﮬ. ق برابر با سال ۶۸–۱۰۶۷ميلادي و برج دوم توسط معمار ابو علي مكي آل زنجاني به سال ۴۸۶ﮬ. ق برابر با سال ۹۴–۱۰۹۳ ميلادي ساخته شده است. در آجر كاري‌هاي اين دو برج حدود هفتاد نوع آجر كاري استفاده شده است. آجرها به طور ساده بوده ولي از لحاظ نقوش بسيار زيبا هستند. آجرها در اين دو برج به دو صورت آجرتراش و آجر پيش بر بكار رفته‌اند.

كبود گنبد

كبود گنبد از بناهاي اواخر دورهٔ سلجوقي بوده كه در مراغه واقع است؛ برخي تاريخ ساخت بنا را سال۵۹۳ ﮬ. ق و بعضي ديگر سال ۵۸۲و۶۸۶ مي‌دانند. پنج ضلعي منظم يا پنج كنج


۷۴ بازديد

آجر سفال توليد شده از خاك رس مي باشد يكي از پر استفاده ترين مصالح در صنعت ساختمان سازي به شمار مي رود. و هزاران سال قدمت دارد در زمان هاي قديم از اين آجر به جاي سنگ براي ديواركشي و ديوارچيني مورد استفاده مي كردند.آجر سفال امروزه كه به تيغه سفالي يا بلوك سفالي نيز شهرت دارد براي استفاده از ساخت تيغه هاي ساختماني ، ديواركشي اتاق ها و اسكلت بدنه مورد استفاده قرار مي گيرد.

آجر سفال اصفهان با نهايت دقت توليد مي شود و انواع آن در نقاط مختلف ساختمان كاربرد فراوان دارد از نظر شكل ،رنگ و مشخصات فني با يك ديگر متفاوت بوده .معماران و توليد كنندگان آجر سفال به دليل جذب آب كم اين نوع محصول آن ها را سوراخ دار توليد مي كنند كه همراه با ملات چسبندگي و جذب خوبي از خود نشان دهد و بتوانند در تيغه كشي و ديوار چيني مورد استفاده قرار دهند.اين گونه آجر ها به دليل وزن سبك سرعت اجراي كار را براي بنا و معمار به همراه مي اورد.

ابعاد توليدي آجر سفال :

آجر سفال در ابعاد مختلفي توليد مي شود. پر مصرف ترين آن ها تيغه سفالي ۲۰*۲۰*۱۵ و تيغه سفالي ۲۰*۲۰*۱۰ سانتي متر مي باشد. همچنين آجر سفالي ۱۰ سانتي قالب كوچك (۸ سانتي) و آجر سفالي ۱۵ سانتي قالب كوچك (۱۲ سانتي) موجود مي باشد.

مزيت هاي آجر سفال :

  • به دليل وزن سبك اين گونه آجر ها انجام پروسه كار و ساخت سريع تر انجام مي شود و در واقع نياز به نيرو و كارگر كمتري دارد.چرا كه ابعاد تيغه هاي سفالي 2 الي 3 برابر آجر هاي لفتون بوده كه همين دليل سبب جابجايي و نصب راحتر اين نمونه آجر مي شود.طبق امار هاي گرفته شده استفاده از تيغه هاي سفالي 30 درصد الي 40 درصد از هزينه و زمان را كاهش مي دهد.
  • نياز به مصرف ملات كمتر: آجر سفال اصفهان به دليل جداره ها و سوراخ هاي تشكيل شده نسبت به آجر لفتون نياز به ملات سيمان كمتري دارد.
  • عايق حرارتي مناسب: به دليل سوراخ هاي موجود در آجر هاي سفالي موقع وزش باد ،هوا داخل سوراخ ها به دام مي افتند كه اين امر باعث جلوگيري ورود سرما به داخل ساختمان مي شود.و همچنين از اتلاف انرژي ساختمان جلوگيري به عمل مي آورد.نكته جالب اينجاست كه داخل بعضي از آجر هاي سفالي فوم قرار مي دهد كه همين عامل اين محصول را عايق حرارتي بهتري نسبت به آجر هاي معمولي نشان مي دهد.
  •  
  • عايق صدا: آجر هاي سفالي نسبت به آجر هاي معمولي عايق صدا نيز مي باشد و طبق اطلاعاتي كه در بالا گفته شد به خاطر همان سوراخ هاي موجود در تيغه سفالي مي باشد كه صدا را در خود به دام مي اندازد و از خروج آن به بيرون جلوگيري مي كند.در واقع  تيغه سفالي در نقش موانع آكوستيكي عمل مي كند.
۸۱ بازديد
[انواع آجر هاي نما لعاب دار نوين نماي اصفهان]

آجر نما لعاب

لعاب پوشش رنگي و درخشان است كه بر روي سطح آجر هاي روسي ديده مي شود، انواع محتلفي دارد لعاب براق يا مات و شفاف يا كدر،آجر لعابدار در اصفهان را مي توان در طرح و رنگ هاي مختلفي توليد نمود،تركيب فرمولاسيون جديد از مواد تشكيل دهنده لعاب بر روي سطح آجر اين امكان را مي دهد تا رنگ بندي ها و انواع مختلف از اين نمونه آجر را پديدار سازد،ماده اصلي تشكيل دهنده لعاب چسبندگي ندارد ولي هنگامي كه بر روي سطح آجر ريخته مي شود بر دل رس نفوذ مي كند و پس از قرارگيري آجر ها در كوره هاي پخت در دماهاي تعريف شده،سبب تثبيت لعاب بر آجر مي شود و ماندگاري آجر را در برابر آب و باران و سايش افزايش مي دهد.

نقش لعاب بر روي پوشش آجر هاي رسي اين است كه به غير زيبايي و طرح و جلوه و تنوع پذيري در آجر و مصالح ساختماني سبب ايجاد نقش نگار هاي متفاوت و بصري كه در نماكاري هاي ساختمان ها و بناهاي سنتي مي شود. مي توان دليل اصلي استفاده از آجر هاي لعاب دار را اينگونه مورد بحث قرار داد كه، لعاب باعث مي شود آجر، مقاوت بالايي در برابر نفوذ پذيري آب ، رطوبت ، گرد و غبار و… داشته باشد در واقع آجر هاي لعابدار به  ضد آب نيز معروف هستند. همچنين، از فرسايش بي رويه و لكه دار شدن  سطح آجر جلوگيري مي كند.

لعاب در معماري و نماكاري

از ديرباز در نقش و نگاره هاي ساختمان هاي قديمي،مساجد،حمام ها ،موزه ها ،سفره خانه هاي سنتي و تمامي بناهاي سنتي در ايران و جهان مي توان نقش لعاب را در روي نماكاري هاي خوش رنگ و درخشان ديد ، ذوق هنري نماكاران ايراني و سنتي در ايران اين ياد و خاطره را براي شما زنده نگه مي دارد و بافت سنتي و مذهبي را يادآور شما علاقمندان مي سازد آجر هاي لعاب دار يا كاشي هاي لعاب دار  در ساخت و ساز بناها و معماري ايران اصيل نقش بسزايي ايفا مي كنند.در معماري مدرن و نوين لعاب هاي به كار رفته شده در بناهاي ساخته شده به رنگ ها قرمز مايل به قهوه اي هستند،به دليل استفاده از مواد و تركيبات معدني در لعاب سبب تئليد طيف وسيعي از رنگ ها در اين نمونه آجر ها مي باشد. تركيباتي همچون:

1)اكسيد آهن 2) اكسيد كبالت 3) اكسيد كروم 4) اكسيد مس 5) كربنات مس و مواد  اصلي كه تاثير گذار در رنگ لعاب است ، اكسيژن مي باشد.

جالب است بدانيد رنگ لعاب فيروزه اي با اسفاده از كربنات مس در يك فضاي اكسيده شده ايجاد مي شود و اما اگر اكسيژن موجود در محيط كوره كم باشد، لعاب توليدي به رنگ متمايل به قرمز روشن سوق داده مي شود.

مجموعه نوين نماي اصفهان در صدد فروش بدون واسطه محصولات آجر لعابدار در اصفهان و ديگر نقاط ايران و خاورميانه بوده

۷۳ بازديد

آجر نما

آجر نما يكي از برجسته ترين محصولات در انواع مصالح ساختماني به شمار مي روند ، چرا كه از ديرباز در صنعت ساختمان سازي به كار رفته است و بيشتر نماهاي بيروني و داخلي ساختمان ها ، بناهاي تاريخي ، مساجد ، تفرجگاه ها و… از آجر نما اصفهان براي زيباسازي و معماري خلاقانه بهره مي برند.به عنوان مثال اگر شما از منطقه اي مسكوني در حال گذر باشيد هنگام مشاهده ساختمان ها و برج ها و بناهاي مختلف ساخته شده در آن منطقه در وحله اول اين نماي بيروني ساختمان است كه در نگاه شما پديدار مي شود .

استفاده از جنس و رنگ و لعاب مناسب ، طرح و نقشه كشي ساختمان ، و آجر كاري اصولي و زيبا در نماكاري ساختمان ، باعث جلب توجه شما عزيزان خواهد شد. پس در حالت كلي بايد در انتخاب نوع آجر با طرح و رنگ مناسب ساختمان خود دقت لازم را به عمل آوريد. آجر نما در رنگ هاي گوناگون و طرح و نقش هاي متفاوت در مجموعه نوين نماي اصفهان عرضه مي شود .

انواع آجر نما اصفهان:

  • آجر سنتي يا دستي:معروف ترين آجر ها در دسته سنتي آجر هاي قزافي مي باشد توليد اين نمونه آجر ها به روش سنتي يا دستي انجام مي شود و به دليل طبيعي بودن آن و حفظ بافت سنتي بيشتر در بناها و ترميم ساختمان هاي قديمي استفاده مي شود.
  • آجر نما نسوز: اين دسته انواع مختلفي تشكلي شده از جمله » آجر نسوز شاموتي،آجر نما نسوز لعابي،آجر نسوز انگليسي،آجر نما نسوز قرمز،آجر نسوز آمريكايي
  • آجر نما شيل:آجر شيل امروزه به دليل قيمت مناسب و ثبات رنگ بالا طرفداران زيادي پيدا نموده است .
  • آجرنما خاك رس يا آجر سفال:از اين آجر بيشتر در ديوارچيني يا تيغه چيني استفاده مي شود و گاهي از ان در نماهاي ساختمان نيز  استفاده مي شود.
  • آجر نما طرح هلندي
  • اجر نما لعابي
  • آجر نما لفتون
  • آجر نما آنتيك

دلايل استفاده آجر نما اصفهان در پروژه هاي ساختماني

دلايل بسياز زيادي مي توان براي توجيه استفاده در پروژه هاي ساختماني ارائه نمود اولين دليل ،تامين زيبايي و نماي ظاهري مطلوب در ساختمان مي باشد هرچه ساختمان داراي نماي داخلي و بيروني شكيل تري باشد، خريدار را متمايل تر از قبل مي نمايد ،دليل دوم:استفاده آجر نما در پروژه هاي ساختماني موجب دوام و استحكام ساختمان مي شود به طوري كه هنگامي كه آجر نما را در نماي داخلي يا بيروني ساختمان استفاده نماييد ،به دليل نفوذ ناپذيري بالاي آجر ، ساختمان شما را در برابر فرسايش،آتش سوزي،نفوذ آب باران و يا مواد شيميايي در امان مي دارد.

دليل سوم:آجر هاي نما از لحاظ كيفيت و نوع استفاده تنوع بسياري داشته و در مواردي براي جلوگيري از نفوذ آتش به داخل ساختمان ، و يا استفاده از عايق صوتي ، و عايق حرارتي براي جلوگيري از اتلاف انرژي مي توان از آجر نما در ساختمان خود استفاده نماييد.


۷۴ بازديد

۶۶ بازديد
[درباره ي ما]

مجموعه نوين نماي اصفهان

 

اين مجموعه در زمينه انواع آجر با چند دهه تجربه با بروزترين دستگاه هاي روز دنيا در جهت توليد انواع آجر نما،نما نسوز همراه شما در صنعت ساختمان سازي مي باشد.از پركاربردترين نماهاي مرسوم ساختمان،آجر نما استو ما در تلاقي هنر و صنعت براي توليد آجر نما،آجر نما نسوز،شيل گلبهي،آجر سفال،آجر لفتون،آجر سه گل لعابي و… تلاش مي نماييم.

با كيفيت و زيبا همت گماشتيم و با استفاده از نيروهاي متخصص و كوره هاي پخت سريع ، خط توليد اتوماتيك ، در جهت رفع نياز ، اين بخش از صنعت ساختمان ايران و جهان اقدام نموديم.خط فكر و ارزش هاي ما در راستاي مشتري مداري و كاهش هزينه هاي مشتري، با توليد آجر نماي با كيفيت و زيبا است،چراكه براي ما فروش پايان كار نيست و آغاز يك تعهد است.

توليد و پخش بروزترين آجر در اصفهان و ارسال به تمام نقاط كشور و خاورميانه

 

[انتخاب]

چرا بايد ما را انتخاب كنيد !

شركت نوين نماي اصفهان با بيش از چندين دهه در فعاليت در توليد و فروش آجر نما در اصفهان و در ايران و خاورميانه توانسه يا همكاري و پشتيباني موثر در اين عرصه ارائه خدمات نمايد.

 

گارانتي بازگشت وجه

اگر محصولات ارائه شده براي شما مشتري عزيز، داراي مشكل بوده و كيفيت مطلوب را دارا نيست ميتوان محصول را عودت دهيد و هزينه بازگشت داده مي شود.

 

پشتيباني و تحويل به موقع كالا

ما در صدد ارائه محصولات بدون واسطه با پشتيباني و ارائه محصولات به دست مشتري در كمترين زمان ممكن هستيم.هدف جلب رضايت شماست

 

تيم اختصاصي

استفاده از تيم متخصص توليد محصولات ومشاوره دقيق و تخصصي براي مشتريان و تيم فروش جهت هماهنگي ها و تصميمات مهم.

۷۶ بازديد

سوال بيمار: نوه من كه 10 ساله است در سن 4 ماهگي سوختگي پيدا كرده است. او دچار طاسي در قسمت بالاي سر مي‌باشد. پوست وي در قسمت بالايي سر بسيار نازك است. زيرا چندين لايه پوست سوختگي پيدا كرده است. آيا كانديد پيوند مو مي‌باشد؟


جواب پزشك پيوند موي طبيعيكاشتن گرافت‌ها بر روي بافت سوختگي معمولا نتايج مثبتي دارد. اما معمولاً تركيبي از برداشتن قسمتي از بافت سوخته و سپس انجام كاشت موي طبيعي انجام مي‌گردد. سنّي هم كه معمولاً پيوند  موي انجام مي‌شود بستگي به آن دارد كه چه موقع بتواند چندين ساعت بر روي صندلي جهت پيوند مو بنشيند ، چون اين كار بابي‌حسي موضعي انجام مي‌شود نه بيهوشي عمومي. معمولاً اين عمل را مي‌توان در اوايل دهه دوم زندگي (دوران teenager) شروع نمود.

 

 

سئوال از آقاي 30 ساله

سوال بيمار پيوند مومن كانديد پيوند موي طبيعي هستم. مي‌خواستم بدانم موهاي پيوندي چقدر طبيعي بنظر مي‌رسند؟ آيا موهايم به اندازه‌اي كه بخواهم رشد مي‌كند؟ آيا مي‌توانم به كلينيك براي ويزيت مجدد يا تغيير دوباره مراجعه نمايم؟اگر موهاي خودم را بتراشم آيا بقيه مي‌فهمند كه عمل پيوند مو انجام داده‌ام؟


جواب پزشك: اينها سئوالات بسيار خوبي است. پيوند مو با روش فوليكولاريونيت گرافت بسيار طبيعي به نطر مي‌رسد زيرا موهاي پوست سر آن‌گونه كه بصورت طبيعي رشد پيدا مي‌كند، رشد مي‌يابند. فوليكول‌هاي موي پيوندي به شكل يك نوار از پشت سر برداشته مي‌شود وتقسيم به قطعات فوليكولي به نام فلوليكولاريونيت مي‌گردد كه هر كدام داراي 1 تا 3 تار مو مي‌باشد و هر گرافتي داخل شكاف‌هاي ريزي در قسمت جلو يابالاي سر كاشته مي‌شود.

فوليكول‌هاي موي پيوندي به رشد خود در مكان‌هاي جديد ادامه مي‌دهند. رشد مو در اين مناطق جديد جلوي سر به همان اندازه‌اي است كه در جاي اصلي خود در پشت سر داشته‌اند. موهاحدود نيم اينچ در ماه رشد مي‌كند.

لذا دو سال ممكن است زمان لازم باشدتا موها خيلي بلند شوند. حدود يك هفته پس از عمل، شما به كلينيك جهت معاينه بر مي‌گرديد كه مطمئن شويد فوليكول‌هاي موي پيوند شده به خوبي رشد مي‌كند وعارضه‌اي وجود نداشته باشد و چند روز بعد هم بخيه‌ها كشيده مي‌شوند. پس ازآن به طور معمول احتياج به چك آپ خاصي نيست و با عمل يك جراح توانا نيز احتياجي به تنظيم مجدّد وجود ندارد.

در اين عمل حتي اگر بقيه موهايتان ريزش داشته باشند موها تا پايان عمر بسيار طبيعي به نظر مي‌رسند.بر حسب درجه ريزش موهايتان وتراكم موهاي پشت سر ممكن است فقط يك جلسه كافي باشد يا اينكه وسعت منطقه به گونه‌اي زياد باشد كه جلسات متعدد لازم باشد.

در روش جراحي كه ما انجام مي‌دهيم حتي روي خود خط برداشت مو رويش مي‌نمايد. اگر موهايتان را كامل بتراشيد فقط يك خط بسيار ظريفي پشت سر است كه همانند چين‌هاي پوست مي‌باشد. حتي اگر چند بار تحت عمل پيوندمو قرار بگيريد همان يك خط قبلي است، زيرا خط قبلي با خط جديد يكي مي‌شود.

۷۳ بازديد

پيشينه و ساخت آجر در ايران به سالهاي باستان مي رسد، هنر آجركاري در تمام  دوره ها در ايران نقش چشمگيري داشته، مخصوصا در دوره ي ارزشمند سلجوقي كه براي تمام بناها از كاروانسراها گرفته تا آب انبارها و بناهاي شاهي و مقبره و مساجد همه از آجر سفال استفاده مي كردند تا جايي كه در دو برج خرقان قزوين بيش از سي نوع آجر كاري همراه با طاق نما سازي هاي بسيار زيبا و خط هاي آجري كوفي برجسته درست شده.

هنر آجر سازي در دوره ايلخاني: مي توان اجراي هنري چشم گير و استثنايي و خوش فرم هندسي گنبد سلطانيه را مثال زد .

هنر آجر سازي در دوره تيموري:  آجري كاري بسيار زيباي مسجد قائن و برج و مقبره اخنجان در حومه طوس مشهد را مي توان از هنر هاي دوره تيموري بيان نمود.

هنر آجر سازي در دوره صفويه: در اين دوره نيز آثار شگرفي از تاريخي معماري را مي توان در سي و سه پل يا( پل الله وردي خان) و پل خواجو يا(پل بابا ركن الدين) اصفهان ديد.

هنر آجر سازي در دوره افشاريه و زنديه: در دوره‌ ي هم از آثار آجري جالب اين دوره به شبستان، مسجد وكيل با پوششهاي طاقي زيبا، بازار وكيل و ارگ كريمخان مي توان اشاره كرد، به طور كلي در  اين دوره نقوش زيباي آجري به شكلهاي خاص و متنوع بسيار بوده، بخصوص اين زيبايي ها را بيشتر در خطه استان فارس مي توان ديد.

هنر آجر سازي در دوره قاجار: هنر تيشه داري در اين دوره رونق فراواني داشته كه مي توان بازار و چارسوق بزرگ كرمان و همين طور بازار اراك، تيمچه حاجب الدوله در بازار تهران و تيمچه حاج حسين در كاشان اسم برد

۸۷ بازديد


 بندكشي در آجر كاريبندكشي در آجر كاريدر عمدهٔ بناها در جهت طولي و عرضي فاصله‌اي ميان دو آجر وجود دارد؛ گاه اين فاصله خالي مي‌ماند و گاه با ملاتي نرم و همرنگ با آجر يا متفاوت با آن در مايه‌هاي نخودي سياه و سفيد پر مي‌شود. اين فاصله را كه از سطح آجر كمي پايين‌تر است؛(بندكشي در آجر كاري) به كمك تيغه‌اي نازك پر مي‌كنند كه عبارت است ازيك بند كشي ساده. بند كشي‌هاي تزييني به طور معمول در سطح مستطيل شكل و به گونه ا ي عمودي در فاصلهٔ سرهاي آجر، صورت مي‌پذيرد.
در آجر كاري نماي بناها به جز مواردي معدود، فاصله ميان آجر نما ها در جهت افقي و عمودي بسيار كم بوده و آجرها جفت و جور چيده شده‌اند. بناهاي زيادي را مي توان نام برد ولي در ايجا فقط (گنبد قابوس) را نام مي بريم كه فاصله ميان آجر ها بسيار كم بوده و از بند كشي استفاده نشده است
از قرن چهارم شاهد بند كشي تزييني هستيم كه به نماي بنا جلوه‌اي خاص بخشيده است. اين بند كشي به طور معمول با ملات گچ انجام گرفته و از نظر اندازه و سطح به دسته كوچك و بزرگ تقسيم مي‌شود؛ بندكش بعد از قرار دادن ملات و صاف كردن آن به كمك قالب، به نقش اندازي بر روي آن مي‌پردازد.
اين نقش‌ها به صورت نگاره‌هاي تزييني و كلمه‌هاي همچون الله و محمد و مانند آن در مايه خط بنايي اجرا شده‌اند. عرض بند كشي‌ها معمولاً حدود سه تا چهار سانتي‌متر است. سنگ بست از دوران غزنويان و رباط شرف و گنبدخاكي در اصفهان از اين جمله‌اند.
براي بند كشي‌هايي با سطحي بزرگتر، از توپي ته آجري نقش دار يا قالبي يا صابونيهاي كاشي استفاده مي‌شود؛ كه ويژگي بناهاي دوران ايلخاني است.از دوران صفوي به بعد ديگر به بند كش‌هاي تزئيني برخورد نمي‌كنيم.
نوين نماي اصفهان ارائه دهنده انواع آجر در اصفهان

۷۳ بازديد
انواع آجر
  •  

آجرهايي كه امروزه اكثراً در ايران براي ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرند‌ .انواع آجر نما: شامل آجر ماشيني، آجر ماشيني توپر، آجر ماشيني سوراخدار، آجر نما سفال مجوف هستند. آجرها از نظر مقاومت و شكل ظاهري متفاوت بوده و بسته به مورد استفاده با ابعاد گوناگون تهيه مي‌شود. جهت تهيه خامه آجرهاي ماشيني از دستگاه‌هاي قالب زني خودكار استفاده مي‌شود. و بدين علت مي‌توان ابعاد آنها را مطابق دلخواه تغيير داد.

چنانچه در يك مورد خاص نياز به آجر سفالي يا ماشيني به ايعاد ديگري (غير از آنچه كه نشان داده شده) باشد، خريداران مي‌توانند با توافق قبلي محصولات مورد نظر خود را به كارخانجات آجرسازي سفارش دهند. انواع آجر نما بر اساس نوع جنس آن به دو دسته تقسيم مي‌شود.

آجر فشاري

اين نوع آجر معمولاً در سفت كاري و زيركاري ساختمان به كار مي‌رود و به روش دستي تهيه مي‌شود (آجر گري). اين نوع آجر براي تمامي كارهاي ساختماني مانند گره‌چيني، طاق ضربي، ديوارهاي حمال و تيغه چيني مناسب است.در حال حاضر صنعت ساختمان در ايران به مقدار وسيعي از آجرهاي فشاري استفاده مي‌نمايند. و اين آجرها‌ اغلب با دست قالب زده و در كوره ‌هاي محلي پخته مي‌شوند لذا ابعاد آنها با توجه به تجارب زيادي كه در طي زمان‌هاي طولاني به دست آمده در حد ۵/۵×۱۰×۲۲ تثبيت گشته است.

موقعيت آجر فشاري در ايران صنعت آجر ماشيني را مجبور كرده‌ كه ابعاد آجر ماشيني نزديك ابعاد آجر فشاري باشد و به همين علت آجرهاي ماشيني فعلي در ايران داراي ابعاد ۵/۵×۱۰×۲۲ است‌. هر گونه تغيير اساسي در ابعاد آجرهاي ماشيني منوط به تجديد نظر در ابعاد آجر فشاري است لذا مادامي كه آجر فشاري نقش اساسي خود را در صنعت ساختمان خفظ نمايد ابعاد آجر ماشيني تابع ابعاد آجر فشاري خواهد بود. اين نوع آجر براي كليه كارهاي ساختماني مانند گره چيني، طاق ضربي، ديوارهاي حمال و تيغه چيني مناسب است.

آجرهاي ماشيني‌

آجر ماشيني يا آجر سوراخ‌دار كه بر روي سطح بزرگتر آن ۸ يا ۱۰ سوراخ به قطر ۱/۵ تا ۲ سانتيمتر وجود دارد و در بازار ايران به آجرهاي هشت يا ده سوراخه ماشيني معروف است.

در استاندارد شماره ۷ مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران اين سوراخ‌ها بايد تمام ضخامت آجر را طي نموده و سطح مقطع  مجموع سوراخ‌ها نبايد بيشتر از ۲۵ درصد سطح بزرگ‌تر آجر باشد و فاصله سوراخ‌ها از لبه آجر و همچنين فاصله سوراخ‌ها از يكديگر در هر بعد آجر نبايد كمتر از ۳۰۰ درصد طول همان بعد باشد.

علت وجود اين سوراخ‌ها اين است كه در هنگام ديوارچيني ملات به طور عمودي نيز در آجر نفوذ كرده و باعث استحكام بيشتر ديوار شود. در ساخت ديوارهاي حمال به دليل اينكه مي‌توان به وسيله سوراخ‌هاي موجود در سطح آجر آنرا با ميلگرد، مسلح كرد از اين نوع آجر استفاده مي‌شود. ديوار آجري مسلح براي مقابله با نيروي زلزله ساخته مي‌شود.

جنس اين نوع آجرها نسبت به آجرهاي فشاري بسيار ترد و شكننده بوده و خاصيت مكندگي آن نسبت به آجر فشاري كمتر است. اين آجرها به علت ترد بودن قابل تيشه‌داري نيستند و همچنين به‌دليل اينكه خاصيت مكندگي زيادي ندارند و نمي‌توانند به خوبي به ملات بچسبند در طاق ضربي استفاده نمي‌شوند. ابعاد اين نوع آجر ۵/۵×۱۱×۲۲ سانتيمتر مي‌باشد. اضلاع اين نوع آجر گونياتر بوده و داراي سطوح صافتري نسبت به آجرهاي فشاري مي‌باشند.

آجر سفالي

اين دسته از آجرها از نظر ساخت، شكل، رنگ و مشخصات فني در نهايت دقت تهيه‌ و بسته به شكل آنها در نقاط  مختلف ساختمان استفاده مي‌شوند. به علت جذب كم آب در آجرهاي سفالي، به منظور چسبندگي مناسب با ملات، انواع سوراخ‌دار آنها را مورد استفاده قرار مي‌دهند. از ديگر خواص آنها سبكي است كه باعث بالا رفتن سرعت اجرا مي‌شود.انواع آجر نما سفالي:

آجرهاي قديمي

اين نوع آجرها در قطعات بزرگ توليد مي‌شده‌اند و علي رغم تهيه به روش دستي از كيفيت مناسبي برخوردار بوده‌اند.

آجر نظامي:

به اندازه ي چهار آجر معمولي ۵×۵۰×۵۰ در كف سالن‌هاي سرباز خانه ها در گذشته استفاده مي‌شده است.

آجر ختايي:

با ابعاد ۵×۲۵×۲۵ در ساختمان‌هاي قديمي در فرش كف حياط و …آجر تخت (چهارگوش ايراني): بزرگتر از آجر نظامي است كه بطور عمده براي فرش كردن كف بكار برده شده است.

آجر شكري:

يا آب انباري كه در برابر رطوبت مقاوم است و در كار چيدن منبع آب انبار از آن استفاده مي‌كردند.

آجر  نما لعابي

آجر نما لعابي و هنر لعاب كاري از ديرباز در معماري ايراني متداول بوده است. از مزاياي لعاب افزايش مقاومت در برابر عوامل فرسايشي و هوازدگي است، بافت صاف و صيقلي آن مانع از نفوذ آب به درون آجر مي‌شود و در برابر عوامل شيميايي پايدارتر مي‌شود.

زمان لعاب كاري آجرها كه از انواع آجر نما معمولاً در انتهاي مرحله‌ي خشك كردن است. و بدين صورت است كه پوششي از يك تركيب مواد معدني روي يك يا چند سطح آجر پاشيده مي‌شود. لعاب حل‌ و در يك دماي مشخص در آجر نفوذ مي‌كند. پس از پختن، حاصل كار يك پوشش صيقلي است. انتخاب مواد اوليه در توليد آجر لعابدار اهميت زيادي دارد. درصورت عدم انتخاب مناسب اگر ضريب انبساط و انقباض آن با آجر متفاوت باشد به سرعت ترك بر مي‌دارد.

آجر نسوز

مواد اوليه و روند توليد آجر نسوز برحسب محل مصرف، حرارت كوره، محيط شيميايي، فشار، سايش و تغييرات درجه دما متغير است و با حداقل مواد گداز آور تهيه مي‌شود. در واقع از انواع خاك‌هاي نسوز تهيه مي‌شود.

آجر نسوز نما فقط براي نماي خارجي ساختمان نيست، بلكه در فضاهاي داخلي و مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و حتي  كف نيز قابل استفاده است.

آجر ماسه آهكي

پايه‌ي مواد تشكيل دهنده‌ي آنها از سيليكات كلسيم است، ساخته شده از تركيب آهك و ماسه سيليسي است و در شرايط فشار و بخار شكل مي‌گيرند. اين آجرها نبايد در محيط‌هاي اسيدي يا نمك‌هاي قوي قرار بگيرند. در هنگام خشك شدن منقبض مي‌شوند و به علت جذب آب بيشتر نسبت به ساير آجرها در پي سازي و كرسي چيني توصيه نمي‌شود.

آجر جوش

اين آجر را با خاكي كه در گرماي بيش از هزار درجه خميري نشود مي‌پزند يكي ديگر از انواع آجر نما مي باشد و آن را بيشتر در كوره نگه مي‌دارند تا دانه‌هاي خاك كمي عرق كرده و به هم بچسبند و آجر يك تكه شود. اين آجر نبايد در گرماي كوره خمير شود و بايد تفاوت درجهه عرق كردن و خمير شدن خاك آجر جوش زياد باشد. براي آنكه آجر كم عرق كند، به آن گداز آور مي‌زنند، كه آن بيشتر اكسيد آهن است. اكسيد آهن گذشته از اينكه گدازآور است، رنگ آجر جوشي را كه در گرماي ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ درجه پخته را سرخ تا سياه مي‌كند.

رنگ بهي آجر جوش از كم بودن اكسيد آهن و فراواني آهك و باز‌ها است. اين آجر بايد سخت باشد، لاشه نشود، ترد نباشد، ترك نداشته باشد، در برابر ضربه پايداري كند و لب پر نشود، كم ساييده شود، زبر باشد، و جاي ساييده شده آن نيز زبر بماند، سطح شكسته شده آن شيشه‌اي نبوده، دانه‌دانه و پر باشد، در برابر يخبندان و جسم‌هاي شيميايي پايدار باشد. تاب فشاري آجر جوش نبايد از ۳۵N/mm2 كمتر باشد.

آجر جوشي ساختماني نبايد بيش از ۶٪ و آجر فرش بيش از ۴٪ وزنش آب بمكد. وزن ويژه آجر جوش بايد بيش از ۱/۹ باشد. آجر جوشي كه به كار فرش كردن كف سواره رو و پياده‌رو مي‌رود، بايد تاب ضربه پذيري بالايي داشته باشد. خيلي كم ساييده شود، زبر بوده و پس از سايش زبر بماند. آجر جوش براي پوشش ديواره تونل‌ها و گنداب روها هم به كار مي‌رود.‌