آجر چيست؟

اطلاعات صنعتي

۷۴ بازديد

پيشينه و ساخت آجر در ايران به سالهاي باستان مي رسد، هنر آجركاري در تمام  دوره ها در ايران نقش چشمگيري داشته، مخصوصا در دوره ي ارزشمند سلجوقي كه براي تمام بناها از كاروانسراها گرفته تا آب انبارها و بناهاي شاهي و مقبره و مساجد همه از آجر سفال استفاده مي كردند تا جايي كه در دو برج خرقان قزوين بيش از سي نوع آجر كاري همراه با طاق نما سازي هاي بسيار زيبا و خط هاي آجري كوفي برجسته درست شده.

هنر آجر سازي در دوره ايلخاني: مي توان اجراي هنري چشم گير و استثنايي و خوش فرم هندسي گنبد سلطانيه را مثال زد .

هنر آجر سازي در دوره تيموري:  آجري كاري بسيار زيباي مسجد قائن و برج و مقبره اخنجان در حومه طوس مشهد را مي توان از هنر هاي دوره تيموري بيان نمود.

هنر آجر سازي در دوره صفويه: در اين دوره نيز آثار شگرفي از تاريخي معماري را مي توان در سي و سه پل يا( پل الله وردي خان) و پل خواجو يا(پل بابا ركن الدين) اصفهان ديد.

هنر آجر سازي در دوره افشاريه و زنديه: در دوره‌ ي هم از آثار آجري جالب اين دوره به شبستان، مسجد وكيل با پوششهاي طاقي زيبا، بازار وكيل و ارگ كريمخان مي توان اشاره كرد، به طور كلي در  اين دوره نقوش زيباي آجري به شكلهاي خاص و متنوع بسيار بوده، بخصوص اين زيبايي ها را بيشتر در خطه استان فارس مي توان ديد.

هنر آجر سازي در دوره قاجار: هنر تيشه داري در اين دوره رونق فراواني داشته كه مي توان بازار و چارسوق بزرگ كرمان و همين طور بازار اراك، تيمچه حاجب الدوله در بازار تهران و تيمچه حاج حسين در كاشان اسم برد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.