۷۶ بازديد

سابقه درمان ريزش مو از گذشته تا به امروز
3000سال قبل از ميلاد مسيح
انواع كلاه گيس‌ها در بين آشوريها،سومري‌ها، يونانيان و پارسيان ونواحي خاورميانه شايع بوده و تجويزهايي نيز در 
مورد پيشگيري از ريزش مو انجام مي‌گرديده است.
1553 سال قبل از ميلاد مسيح
اوّلين دست نوشته پاپيروس عبري مربوط به اين زمان كشف شده است كه شامل نسخه‌اي است كه اين نسخه قديمي‌ترين نسخه‌اي است كه در مورد طاسي سر كشف شده است و شامل مخلوطي از اكسيد آهن، سرب، مرمر سفيد، روغن‌ها،عسل وچربي حيوانات مختلف مانند: مار و كروكوديل و اسب آبي و...... بوده كه اين مخلوط پس از يك دعاي مخصوص به صورت خوراكي مصرف مي‌شده است.
1500 سال قبل از ميلاد مسيح
كلاه گيس در دربار مصر بسيار شايع بوده وتعداد زيادي انواع كلاه گيس توسط باستان شناسان مربوط به اين دوره كشف شده است كه از موي انسان يا حيوانات درست شده بودند. همچنين از ريش مصنوعي نيز استفاده مي‌شده كه نشان دهنده قدرت بوده است.
سابقه درمان ريزش مو در پاپيروس مصري
قسمتي از پاپيروس مصري
420 سال قبل از ميلاد مسيح
در يونان باستان، بقراط كه پدر پزشكي است، بسياري از محلول‌هاي طبي را براي ريزش پيشرونده موهاي فرد آزمايش كرد0 وي اوّلين كسي بود كه ايده راه حل جرّاحي براي ريزش مو را پيشنهاد نمود. يكي از فرمول‌هاي وي تركيبي از مواد مخّدر،خون كبوتر، ريشه چغندر وترب كوهي و ادويه‌جات مختلف بود كه به پوست  سر ماليده مي‌شد. اين معجون براي خود بقراط نيز موثر نبود به گونه‌اي كه بقراط نهايتاً كاملاً طاس شد واين نوع طاسي شديد را طاسي بقراطي مي‌گويند.
پس از ميلاد مسيح تاكنون
از آن پس تاكنون هزاران فرمول دارويي وغير دارويي وانواع كلاه گيس براي پوشش طاسي به بازار آمده است، اما فقط در قرن اخير بود كه درمان‌هاي طبّي وجراحي‌هاي موثر جهت طاسي سر كشف شد.
 
1822ميلادي
اوّلين ايده پيوند جراحي مو در آلمان مطرح شد.اين مسئله درشهر (Wurzburg)و با تز دكترايي كه توسط(J.Dieltenbach) نوشته شد ارائه گرديد. در اين تز دكترا ايدۀ اوّليه پيوند موي طبيعي و پوست در حيوانات پيشنهاد شده بود. در طي يك سال بعد هم نوشته‌هاي پراكنده‌اي در آلمان، انگليس وفرانسه وژاپن منتشر شد كه در مورد گرافت‌هاي 
موفقيت‌آميز بزرگ صحبت شده بود.
1939ميلادي
در ژاپن دكتر)(shoji Okudaمقاله‌اي منتشر ساخت كه در مورد كاشت مو به طريقه پانچ گرافت در سر، ريش، و ابرو توضيح داده شده بود. دكتر(Okuda) به صورت موفقيت‌آميزي فوليكول‌هاي مو را از قسمت پشت سر بيماران بر داشته و در نقاط طاس جلوي سر كاشته بود.امّا نوشته‌هاي وي تحت تاثير جنگ جهاني دوم در غرب چندان مورد توجه واقع نشد.
1952 ميلادي
دكتر (Norman Orentric)پزشك شاغل در نيويورك تحقيقي بر روي بيماري پيسي (vitiligo) انجام مي‌داد. مطالعه او مشتمل بود بر جابجا كردن قسمت‌هايي از پوست سالم از مناطق ديگر بدن به منطقه دچار پيسي (viligo). مطالعه او نشان داد كه پوستي كه از مناطق داراي مو برداشته شده و به نقاط دچار بيماري كه مو ندارد پيوند زده مي‌شود، شروع به رويش مجدد مو مي‌نمايد. در مطالعه بعدي وي تعداد 10 عدد گرافتي كه با روش پانچ برداشته شده بود را در قسمت جلويي سر بيماري كه دچار طاسي شديد بود كاشت واين گرافت‌ها در منطقه جديد شروع به رشد كردند. او اين نتايج را منتشر ساخت، اما اكثر پزشكان آن را مردود اعلام كردند. اما چندي بعد اين روش كه به نام روش استاندارد پانچ
گرافت معروف است به مدت قريب 20 سال مهمترين روش كاشت مو طبيعي بود.
1978 ميلادي
پس از 5000 سال بررسي،بشر اولين دارويي كه به طور واقعي بر ريزش موي سر موثر باشد را كشف كرد. اين دارو مينوكسيديل مي‌باشد كه در اصل يك داروي ضد فشار خون بود. در بيماراني كه تحت درمان با مينوكسيديل بودند مشاهده شد كه به عنوان يك عارضه جانبي دچار پر مويي مي‌گردند، و مطالعات بعدي موثر بودن مينوكسيديل را نشان داده وبعدها فرم محلول آن به بازار آمد.گرچهFDA  محلول مينوكسيديل را در سال 1988جهت استفاده عمومي تاييد نمود. متخصص پيوند موي طبيعي  در اصفهان
سال 1990 ميلادي
داروي جديدي به نام فينسترايد،در درمان طاسي موثر شناخته شد اين دارو در پيشگيري ازطاسي عملكرد بهتري نسبت به مينوكسيديل داشت. در سال 1998،FDA  بي‌خطر بودن وموثر بودن اين دارو را كاملًا تاييد كرد.
سال 1986 ميلادي
دكتر (Bob limmer)در يكي از شهرهاي تگزاس آمريكا با انجام جدا سازي گرافت‌ها به واحدهاي فوليكولي زير ميكروسكوپ و معرفي واحد فوليكولي به عنوان واحد استاندارد جهت كاشت مو انقلابي در عرصه پيوند مو به وجود آورد. اين متد تاكنون باعث شده كه هر ساله شمار متقاضيان استفاده از روش كاشت مو افزون گردد، وعلّت آن اينست كه در طي اين روش موها با همان آناتومي طبيعي كه در پوست سر رشد مي‌نمايد،كاشته مي‌شود وحاصل آن اينست كه نتايج اين عمل آنقدر طبيعي است كه تشخيص آن از موهاي طبيعي فرد غالباً امكان پذير نيست.
سال 1998
يك كمپاني در كانادا استفاده از نوع خاصي از ليزر كم توان را جهت بهبود طاسي سر پيشنهاد نمود. خلاصه كلام آنكه تمايل به بهتر و زيباتر جلوه كردن و داشتن قيافه‌اي بهتر يك تمايل بشر است و به طور غير قابل انكار،طاسي باعث از بين رفتن جواني و زيبايي انسان مي‌گردد. ريزش مو آنچه را كه چروك در مورد خانم‌ها انجام مي‌دهد براي آقايان به ارمغان مي‌آورد ودلايل ريزش مو در مورد خانمها بسيار بدتر از چروك صورت مي‌باشد. در حالي كه بسياري از آقاياني كه اظهار مي‌دارند طاسي براي آنها مهم نيست، اگر با يك آرزو مي‌توانستند موهاي ريخته شده خود را برگردانند لحظه‌اي درنگ نمي‌كردند.
  

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.