در اين مطلب با ما باشيد با تشريح بارز ترين تفاوت ميان وكيل پايه يك و وكيل پايه دو دادگستري، اكثرمردم زماني كه با مشكلات حقوقي دست و پنجه نرم مي كنند و استرس و اضطراب ناشي از اين مشكلات آنها را دچار سردرگمي مي كند به اين فكر مي افتند كه مشكل خود را با يك وكيل در ميان بگذارند و در اين ميان چند گزينه مقابل آنهاست.مشاور حقوقي،وكيل پايه يك،وكيل پايه دو.اما تفاوت ميان اين عناوين چيست؟

مشاور حقوقي كيست؟

اولين گام  به منظور حل دعاوي حقوقي مراجعه به مشاوران  و كارشناسانان قانون است. در اين بخش از مقاله مي خواهيم به معرفي مشاوران حقوقي بپردازيم.

مشاور حقوقي در حقيقت شخصي است كه در يكي از مقاطع رشته تحصيلي حقوق فارغ التحصيل شده و در يكي از موسسات حقوقي دولتي يا خصوصي مشغول به كار است و يا با عقد قرارداد (توافقي) به عنوان مشاور حقوقي ساير شركت ها و سازمان ها مشغول به فعاليت است. بارز ترين تفاوت ميان وكيل پايه يك و وكيل پايه دو و مشاور حقوقي اين است كه براي وكالت نياز به گذراندن آزمون وكالت و قبولي در آن و دريافت پروانه وكالت هست اما براي مشاوره حقوقي صرفا قرارداد با يك موسسه حقوقي كفايت مي كند.

نكته مهم 1:مشاور حقوقي در صورت داشتن پروانه مي‌تواند به‌عنوان وكيل در دعاوي حضور داشته باشد.

نكته مهم2:به افرادي كه داراي مدرك كارشناسي و يا بالاتر در رشته حقوق هستند و توانايي مشاوره دادن دارند مشاور حقوقي مي گويند اما الزاما مشاوره حقوقي، مشاوره قوه قضاييه نيست.مشاوران قوه قضاييه مي بايست آزمون هاي مربوط به قوه قضاييه را با موفقيت پشت سر بگذارند، در صورتي كه اين الزام براي مشاوران حقوقي شركتي يا سازماني وجود ندارد.

بارز ترين تفاوت بين وكيل و مشاور حقوقي چيست؟

  • وكلا حتما و الزاما بايد داراي پروانه وكالت باشند و اين مستلزم قبولي آنها در آزمون هاي كتبي و شفاهي مربوطه است اما مشاور حقوقي نيازي به پروانه ندارد
  • وكلاي داراي پروانه اشتغال نمي توانند در شركت و سازمان ها به عنوان وكيل سازماني استخدام شوند چرا كه در چنين شرايطي بايد پروانه خود را نزد مرجع مربوطه توديع كنند ،اين در حالي است كه چنين محدوديتي براي مشاوران حقوقي وجود ندارد.
  • با توجه به اينكه براي مشاوران حقوقي امكان استخدام  رسمي وجود ندارد و آنعا صرفا به صورت توافقي با شركت ها،ارگان ها و سارمان هاي مختلف قرارداد مي بندند حقوق آنها به صورت ساعتي محاسبه مي شود

وكيل كيست و چگونه به اين مقام مي رسد؟

طبق اصل 35 قانون اساسي در كليه دعاوي يكي از حقوق اساسي هر كدام از طرفين دعوا اين است كه براي دفاع از خود از يك وكيل استفاده كنند و يا حتي اگر توانايي پرداخت حق و الزحمه وكيل براي آنها مقدور نبود خود داداگاه براي آنها وكيل تعيين مي نمايد. در همين چارچوب به شخصي كه وكيل، وكالت او را به عهده مي گيرد موكل مي گويند.

حال در ادامه به توضيح اين مسئله مي پردازيم كه چه كسي مي تواند به درجه وكالت برسد؟ و يا منظور از وكيل پايه يك يا وكيل پايه دو چيست؟ بارز ترين تفاوت ميان وكيل پايه يك و وكيل پايه دو چيست؟

معرفي وكيل پايه يك دادگستري

وكيل پايه يك به شخصي گفته ميشود در يكي از رشته هاي حقوق، فقه و يا مباني اسلام در مقطع كارشناسي و يا بالاتر فارغ التحصيل شده و سپس در آزمون هاي مربوط به صدور پروانه وكالت (آزمون هاي وكالت سالي يك بار برگذار مي شوند)  شركت كرده و قبول شود.

اما اين پايان راه نيست. داوطلبرپس از از قبولي در آزمون وكلا ، مي بايست به مدت 18 ماه در دوره هاي كار آموزي مربوط به وكلا شركت كرده و پس از آن در آزمون پايان دوره كارورزي كه به آن آازمون اختبار نيز ميگويند و به صورت كتبي و شفاهي برگذار مي شود شركت كرده و نمره قبولي را اتخاذ نمايد.

و در پايان طي تشريفاتي در مراسم تحليف وكلا حاضر شده و سوگند ياد كرده و در نهايت به عنوان وكيل پايه يك پذيرفته مي شود.

معرفي وكيل پايه دو دادگستري

داوطلبيني كه در آزمون اخذ پروانه وكالت قبول مي شوند و دوره كارورزي  18 ماهه خود را طي مي كنند تا قبل از قبولي در آزمون پايان دوره كارورزي اختبار به آنها وكيل پايه دو نيز گفته ميشود.

بارز ترين تفاوت ميان وكيل پايه يك و وكيل پايه دو در چيست؟

بارز ترين تفاوت ميان وكيل پايه يك مشهد و وكيل پايه دو در قبولي آزمون كتبي و شفاهي اختبار است و به طبع آن وكلاي پايه ۲ فقط حق شركت در محاكم كيفري كه به جرم‌هاي تعزيري مستوجب حبس كمتراز ۱۰ سال و شلاق و جزاي نقدي و اقدامات تاميني منتجهش مي‌شود را دارند و در محاكم حقوقي نيز چنانچه بازخواسته كمتر از ۵۰۰ميليون ريال باشد و يا خواسته غير مالي مگر در دعاوي مربوط به اختلافات در اصل نكاح، اصل طلاق، اثبات و نفي نسب باشد، مي‌توانند از حقوق موكل خود دفاع كنند اما وكيل پايه يك دادگستري در مشهد حق شركت در تمامي محاكم اعم از حقوقي و كيفري و.. را دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.